Scheepjes Soft Fun



In English further down.

Scheepjes har en mängd fantastiska garn. Det första av deras garn jag hade möjlighet att testa i samband med att Favoritgarner lanserade garnet i Sverige var Catona, ett merceriserat bomullsgarn som finns i fler nyanser än man kan drömma om. 

Det av de andra garnen jag föll för är detta, Soft Fun. Det är ett blad garn som består av 60% bomull och 40% akryl och med en virknålsrekomendation på 4mm. Jag tycker att man i många fall kan gå upp till 4,5mm eller 5mm, men det beror helt på projekt och virkfasthet. 

Jag virkade en väst som jag hade till Syfestivalen för ett år sedan. Jag stog med Favoritgarner i deras monter och vi bar alla egenvirkade västar i olika rosa nyanser. Redan då kände jag att en virkad kofta eller en stickad pläd vore perfekta projekt för detta garn. Så det skrevs upp på listan för kommande projekt. Den är lång. 

För några veckor sedan virkade Virrkpannan ett par underbara sommartofflor i garnet som jag såklart var tvungen att göra. Och ungarna älskade dem och krävde egna. Så det var bara till att sätta mig och göra om mönstret. De blev riktigt bra, speciellt om man frågar barnen. 

 

Mönstret på dessa dyker upp här på bloggen under veckan och kommer även att finnas hos Virrkpannan. 

 

One of the first yarns from Scheepjes I tested was the mixed yarn Soft Fun. It consists of 60% cotton and 40% acrylic. A perfect yarn for blankets and cozy cardigans. 

The ather week Virrkpannan made a pattern for a pair of cozy slippers, which, of course, I had to make my own pair of. And it was not just me who loved them, even the children liked them so much that they wanted their own. 

The same night when the children had fallen asleep I sat down and customize the pattern to child size. It turned out really good so the pattern will show up here at the blog later this week, as well as on Virrkpannans blog. 

Kommentera

